تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/12/26 - 02:29
کد خبر: 389081

در همایش «بن بست تَکرار» مطرح شد/ بخش اول

دولت روحانی هر چه تدبیر داشت آن را در برجام به کار برد/ ما معطوف به انتخابات هستیم، معطوف به جمهوریت نیستیم

دولت روحانی هر چه تدبیر داشت آن را در برجام به کار برد/ ما معطوف به انتخابات هستیم، معطوف به جمهوریت نیستیم

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «بن بست تَکرار» گفت: اشتباه آقای روحانی از جنس اشتباه مصدق بود. مصدق ظلم ستیز بود و در آن زمان هم یک شرکت نفتی انگلیسی- ایرانی به عنوان مظهر ظلم در ایران شناخته می‌شد که مصدق با آن وارد جنگ شد، اما او به آمریکا پناه برد، چون امید داشت که با امید بستن به آمریکا می‌تواند بحران بزرگی را که انگلیس ایجاد کرده از بین ببرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش بازخوانی هشت سال تجربه تلخ دولت تدبیر و امید که با عنوان «بن بست تکرار» به همت دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با حضور پروفسور درخشان (استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی)، علی جعفری (دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی)، حمید رسایی (نماینده اسبق مجلس نهم)، مجتبی ذوالنور (رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)، امین سلیمی (دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور)، قدیری ابیانه (سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک)، قاسم روانبخش (فعال سیاسی و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی) و سردار سعید قاسمی (فعال فرهنگی و اجتماعی) برگزار شد.

محور اساسی جبهه مقابل در انتخابات پیش رو مسئله مذاکره است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همایش «بن بست تَکرار» گفت: در قانون اساسی ولی فقیه شخص اول مملکت و فصل‌الخطاب است. ولی گسترده‌ترین حیطه مدیریتی را رئیس جمهور دارد. در مقام مثال رهبری مانند خلبان و رئیس جمهور مانند کمک خلبان است و کمک خلبان نباید تعارض عملی نسبت به خلبان داشته باشد.

ذالنور افزود: کلید اصلی و محور اساسی جبهه مقابل در انتخابات پیش رو مسئله مذاکره است. هم از طریق تطمیع ملت به مذاکره و هم از طریق تهدید به جنگ، جریانات به دنبال مطرح کردن مجدد موضوع مذاکره هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در صورتی جبهه انقلاب پیروز می‌شود که وحدت حاصل بشود. ما در صورتی که به گزینه نمره ۱۰۰ بچسبیم که اقبال ندارد به صفر سقوط می‌کنیم. پس باید سراغ نمره بعدی برویم و شاید برخی علایق‌مان را هم باید کنار بگذاریم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد طرح شفافیت گفت: در مجلس قبل سه طرح یکی از طرف دکتر فتحی و دکتر دلیگانی مطرح شد که مجموعا حدود ۲۰۰ رای آورد.

وی افزود: بنده هم طرحی دادم که با آن دو طرح تفاوت‌هایی داشت. از جمله موارد حضور و مرخصی‌های نماینده در مجلس، مشارکت نماینده در مباحث و لوایح مختلف و در آخر به مسئله نوع رأی که موافق یا مخالف بودن است، می‌پردازد که فوریت آن‌ها به شرایط مختلف رأی نیاورد.

ذالنور گفت: این طرح در مجلس فعلی هم به نظرم رأی نمی‌آورد. استدلال برخی دوستان هم مثلاً این است که درست است طرح خوبی است ولی مگر هر کار خوبی را باید انجام داد؟

روحانی ناآگاهانه بزرگترین خدمت را در شناساندن دشمن به انقلاب کرده است

مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «بن بست تَکرار» گفت: اشتباه آقای روحانی از جنس اشتباه مصدق بود. مصدق ظلم ستیز بود و در آن زمان هم یک شرکت نفتی انگلیسی- ایرانی به عنوان مظهر ظلم در ایران شناخته می‌شد که مصدق با آن وارد جنگ شد، اما او به آمریکا پناه برد، چون امید داشت که با امید بستن به آمریکا می‌تواند بحران بزرگی را که انگلیس ایجاد کرده از بین ببرد.

وی تصریح کرد: ایده مصدق در ملاقات با رئیس جمهور آمریکا مبتنی بر لیبرالیسم بود و این لیبرالیسم بود که او را شکست داد. او به رئیس جمهور آمریکا گفت مگر شما مظهر آزادی و پرچمدار لیبرالیسم در جهان نیستید به داد ما برسید و رئیس جمهور آمریکا هم گفت چرا که نه ما به داد شما می‌رسیم.

درخشان گفت: دستاورد دولت تدبیر و امید این بود که هر چه تدبیر داشت آن را در برجام به کار برد و امید خود را معطوف به آمریکا و شرکای اروپایی اش کرد. معتقدم روحانی بزرگترین دستاورد را برای انقلاب اسلامی داشته به گونه‌ای که هیچ دولتی این خدمت را به انقلاب نکرده و آن هم باز کردن چشم بصیرت توده مردم است در واقع مردم در این دوره فهمیدند که دشمن کیست.

وی با بیان اینکه در این دوران مردم ترور سردار دل‌ها را به دست پرچمدار لیبرالیسم به چشم خود دیدند و به فریبکاری آمریکایی‌ها پی بردند، خاطرنشان کرد: روحانی ناآگاهانه بزرگترین خدمت را در شناساندن دشمن به انقلاب کرده است و امروز نیز بایدن می‌خواهد این دستاورد را از روحانی بگیرد پس نمایندگان باید هوشیار باشند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه امروز باید تنها مطالبه نیرو‌های انقلابی این باشد که اجازه ندهند بصیرت به دست آمده از دست برود و در واقع دنبال نخود سیاه نرویم، اضافه کرد: در گام دوم انقلاب باید روحیه و تفکر انقلابی و همچنین عملکرد جهادی داشته باشیم چرا که اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این سه کلمه خلاصه می‌شود.

از ترس اینکه اصلاح‌طلبان نیایند نباید خود را به چاه دامان اصول‌گراهایی انداخت

علی جعفری، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در همایش «بن بست تَکرار» گفت: بنده مدت‌هاست تصمیم گرفته‌ام در دوگانه اصلاح‌طلب اصول‌گرا صحبت نکنم، تجربه‌ انتخابات ۹۲ برای من این است که بین نامزد اصول‌گرایی که گزینه وزارت خارجه‌اش ظریف است همان‌طور که گزینه اصلاح طلب است، چه فرقی است؟ باید پارادایم را عوض کرد‌.

وی اظهار داشت: وقتی که به نام‌ها توجه کنیم، به افراد توجه کنیم، به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا توجه کنیم، نتیجه چیزی می‌شود که داریم می‌بینیم.

جعفری تصریح کرد: دلیل بن بستی که ۹۲ ایجاد شد، این بود که آقای ولایتی، آقای قالیباف، آقای رضایی و آقای روحانی همگی یک گفتمان را در سیاست خارجی دنبال می‌کردند. مردم کسی را انتخاب می کنند که این گفتمان به او بیاید برای همین به روحانی رای دادند.

فعال اسبق دانشجویی گفت: نیازی نیست که فقط تجربه‌های ۸ سال دولت را بررسی کنیم. تجربه‌ چند روز انتخابات ۹۲ هم هست و ممکن است دوباره تکرار شود. شاید باید یک بار یک بررسی‌ای بکنیم که آیا واقعا دلیل وضع موجود فقط عملکرد اصلاح‌طلبان است؟ یا تعلل‌های ما هم علت مشکلات کنونی کشور است؟

وی اظهار داشت: نکته این است که چپ و راست را باید رها کرد. از ترس اینکه اصلاح‌طلبان نیایند نباید خود را به چاه دامان اصول‌گراهایی انداخت که محافد در بند این نام‌ها باشند.

جعفری تصریح کرد: اصلاح‌طلبی یا اصول‌گرایی، برای من مهم نیست، باید بگویی برنامه‌ات برای برون رفت از این مشکلات چیست؟

ما معطوف به انتخابات هستیم، معطوف به جمهوریت نیستیم

محمدامین سلیمی دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در همایش «بن بست تَکرار» گفت: دولت آقای روحانی مصداق اتّم رذایل در تمام مسائل است. به نظر من دولت آقای روحانی به مثابه‌ یک تفکر، منش و جریان به مراتب بدتر از شخص این افراد است.

وی با اشاره به تاثیر گفتمان غرب در کشور اظهار داشت: وقتی که ما در جمع‌های سیاسی هنوز می‌ترسیم که بایدن می‌آید و امتیاز می‌دهد و دوباره همان اتفاق‌ها می‌افتد، یعنی گفتمان غرب زنده است.

سلیمی افزود: اشتباه ما این است که عملکرد ما معطوف به انتخابات است. رویکرد ما این است که فقط "ما" برنده شویم.

سردبیر خبرگزای دانشجو یادآور شد: نسبت ما با مردم این است که فکر می‌کنیم که ما در قله‌ معرفت و بصیرت هستیم. اگر به ما رأی دهند، رستگار می‌شوند، اگر ندهند، اولئک کلأنعام. و این اشتباه ماست!

وی افزود: ما معطوف به انتخابات هستیم، معطوف به جمهوریت نیستیم. سرمایه‌ روحانی بر این سوار است که جاهایی که ما باید می‌بودیم، نبودیم.

سلیمی ادامه داد: نقد دولت آقای روحانی خیلی خوب است؛ اما به شرطی که باعث شود مردم اشتباه گفتمان این دولت را متوجه شوند. مهم‌تر از آن این است که مردم خلأ یک گفتمان را احساس کنند. کنش همه ما و ارتباط ما با مردم، مردمی که مردم‌سالاری را برای آن‌ها فقط در روز انتخابات می‌خواهیم، باید بهبود بیابد.

چهل سال است که یک جریان انحرافی در کشور حاکم است

سردار سعید قاسمی در همایش «بن بست تَکرار» گفت: به گفته محسن هاشمی حکومت در این چهل سال در دست جریان مطبوع آنها بوده و البته درست هم است، چون چهل سالی است که این جریان انحرافی در کشور حاکم است.

وی با بیان اینکه جریان حاکم در دولت فعلی خامه‌ای از بازرگان، بنی صدر، موسوی، هاشمی و خاتمی است و از احمدی نژاد هم خصلت‌هایی همچون لجاجت را به ارث برده تصریح کرد: با این وضعیت شاید در دولت بعدی باید منتظر باشیم تا داعش روی کار بیاید و تیر خلاص را به ما بزند.

قاسمی با اشاره به اینکه ما در این دولت به عینه ضدیت با تفکر امامین انقلاب را مشاهده می‌کنیم اضافه کرد: اگر تاکنون نفهمیدیم که جریان انحرافی حاکم تا کجای مغز استخوان انقلاب را درنوردیده همان بهتر است که به خواب خود ادامه بدهیم و منتظر بمانیم تا با چک و لگد دشمن از خواب بیدار شویم. به هر روی امروز تفکر آقای هاشمی زنده است و جریان انحرافی حامی آن با تزویر، زر و زور در وزارتخانه‌ها و حتی نهاد‌های انقلابی مستولی شده است.

وی افزود: بنده بر این باورم که اتفاقا باید پرچم استیضاح و برکناری روحانی در این شرایط به دست بچه‌های انقلابی بالا برود نه اینکه اجازه دهیم تا این آقایان مثل بنی صدر در بروند و یا اینکه مثل خاتمی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه هنوز اتاق فکر فتنه ۸۸ نابوده نشده و این اتاق فکر زنده است، اضافه کرد: آقایان تدابیر وندی شرمن‌ها و فابیوس ها را که به آن‌ها دیکته می‌شوند نعل به نعل اجرا می‌کنند مثلا آقای روحانی می‌گوید من از هر چه بگذرم از سند ۲۰۲۰ نمی‌گذرم.این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه یک صد سال پیش اولین هولوکاست واقعی در مورد ایران اتفاق افتاد به گونه‌ای که ۹ میلیون نفر از جمعیت بیست میلیون نفری کشورمان توسط انگلیسی‌ها کشته شدند، اما در هیچ کجا از این فاجعه حرفی به نیامده گفت: ما باید این فاجعه را در کتاب‌های درسی مان بیاوریم، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه امروز درس حسین فهمیده و نواب صفوی هم از کتاب‌های درسی حذف شده اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top